Σήμερα 18.2.2022 το ιταλικής σημαίας επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο EUROFERRY OLYMPIA εγκαταλείφθηκε από τους 237 επιβάτες και τα 51 μέλη του πληρώματος, όταν ξέσπασε ανεξέλεγκτη πυρκαγιά σε ένα από τα γκαράζ του.

Σύμφωνα με τις αρχικές πληροφορίες, το σύνολο των επιβατών και του πληρώματος είναι καλά στην υγεία τους και ασφαλείς. Η επιχείρηση απεγκλωβισμού είναι σε πλήρη εξέλιξη και η καταγραφή και ταυτοποίηση των επιβατών θα πραγματοποιηθεί στην Κέρκυρα. Δυστυχώς, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες υπάρχουν φόβοι για περίπου 11 αγνοούμενους επιβάτες, οι οποίοι αν και βρίσκονται στην λίστα επιβατών του πλοίου Euroferry Olympia, δεν έχουν εντοπιστεί. Ευχή όλων είναι να εντοπιστούν άπαντες σώοι και αβλαβείς.

Τον Δεκέμβριο του 2014 ζήσαμε αντίστοιχη ναυτική τραγωδία με το Ε/Γ NORMAN ATLANTIC. Το γραφείο μας, σε συνεργασία με εξειδικευμένους Ιταλούς δικηγόρους εκπροσώπησε με επιτυχία ενώπιον της Ιταλικής και της Ελληνικής δικαιοσύνης άνω των εκατόν πενήντα (150) επιβατών και θυμάτων στην διεκδίκηση αποζημιώσεών τους για τις υλικές ζημίες και σωματικές και ψυχολογικές βλάβες που υπέστησαν, και για την απώλεια συγγενών τους επιβατών.

Λίγους μήνες μετά κάηκε το αδελφό του πλοίο Ε/Γ SORRENTO πλέοντας από Ιταλία προς Ισπανία, πάλι από φωτιά που ξεκίνησε στο γκαράζ οχημάτων.

Όπως αναδείχθηκε από τις υποθέσεις αυτές, από τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά μεγάλων και ανεξέλεγκτων πυρκαγιών σε επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία, ιδίως αυτά της Μεσογείου, γεννώνται σοβαρά ζητήματα όσον αφορά δομικά προβλήματα των πλοίων αυτών και καταλληλότητα και δυνατότητά τους να αντιμετωπίσουν φωτιά σε κατάστρωμα οχημάτων με τα δικά τους πυροσβεστικά μέσα, όπως θα έπρεπε να μπορεί να γίνει, σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς κανονισμούς.

Οι οικογένειες δύο άτυχων μεταναστών που απεβίωσαν τον Ιανουάριο του 2017 στο Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης της Μόριας Λέσβου, μέσα στη σκηνή τους, εξαιτίας δηλητηρίασης από μονοξείδιο του άνθρακα από πυρά που χρησιμοποιούσαν για να επιβιώσουν εν μέσω χιονιά, εκπροσωπούμενες από το γραφείο μας, διεκδίκησαν χρηματική ικανοποίηση για την ψυχική τους οδύνη κατά του Ελληνικού Δημοσίου.

Το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, με μια εξαιρετική απόφασή του, αναγνώρισε την ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου για τον θάνατο των προσφύγων και το δικαίωμα των εναγόντων συγγενών τους σε αποζημίωση, κρίνοντας ότι η Ελλάδα δεν ανταποκρίθηκε στην επιβαλλόμενη στα κράτη από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και εν γένει το εσωτερικό και διεθνές δίκαιο, υποχρέωση να εξασφαλίζουν και να προστατεύουν τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο προσφύγων και μεταναστών, μεταξύ των οποίων και το δικαίωμα αξιοπρεπούς διαβίωσης, στέγασης και θέρμανσης το χειμώνα.

Διαβάστε σχετικό άρθρο της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ στο ακόλουθο link: https://www.kathimerini.gr/society/561411055/dikaiosi-gia-thanatoys-sti-moria/

IMG_20160427_102305Στις 28 Δεκεμβρίου 2014 ξέσπασε πυρκαγιά σε γκαράζ του ΕΓ/ΟΓ πλοίου NORMAN ATLANTIC, ναυλωμένο από την ΑΝΕΚ, που εκτελούσε δρομολόγιο Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα Ιταλίας, με 472 επιβαίνοντες, εκ των οποίων 417 επιβάτες + 55 μέλη του πληρώματος, Έλληνες και Ιταλούς. Ο τραγικός απολογισμός σωρείας εγκληματικών πράξεων και παραλείψεων εκ μέρους των υπευθύνων για την ασφάλεια πλοίου και επιβαινόντων, ήταν η απώλεια 23 επιβατών (9 σοροί βρέθηκαν και 14 αγνοούνται) και αγνώστου αριθμού λαθρεπιβατών, ενώ οι επιβάτες που διασώθηκαν υπέστησαν σοβαρότατα σωματικά και ψυχικά τραύματα.

Σήμερα, 27.1.2021, μετά από ποινική δίκη τεσσάρων μηνών, το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά κατέληξε στην απόφασή του, με την οποία καταδικάσθηκαν οι ιθύνοντες και αξιωματικοί της ΑΝΕΚ, για τα εγκλήματα:

(α) της ανθρωποκτονίας από αμέλεια,

(β) της πρόκλησης πυρκαγιάς από την οποία προέκυψε κίνδυνος για ξένα πράγματα και για ανθρώπους και

(γ) της διατάραξης της ασφαλείας των θαλασσίων συγκοινωνιών  από την οποία προέκυψε κοινός κίνδυνος για ανθρώπους και ξένα πράγματα.

IMG_20141228_153937Οι συνολικές στερητικές της ελευθερίας ποινές που επιβλήθηκαν στους κατηγορουμένους, μετά από συγχώνευση και ελαφρυντικά, είναι:

  • – δέκα έξη (16) έτη συνολική ποινή για καθέναν από τους διοικητές της ΑΝΕΚ, κ.κ. Γ.Κ. και Ι.Β.,
  • – δέκα τέσσερα (14) έτη συνολική ποινή για τον Έλληνα αξιωματικό της ΑΝΕΚ επί του NORMAN ATLANTIC, κ. Π.Φ.,
  • – έξη (6) έτη συνολική ποινή για τον οικονομικό προϊστάμενο του πλοίου NORMAN ATLANTIC, κ. Λ.Χ., και
  • – πέντε (5) έτη και δύο (2) μήνες στον Έλληνα Ναύκληρο του πλοίου NORMAN ATLANTIC, κ. Π.Σ..

Εν τούτοις, σύμφωνα με το νέο Ποινικό Κώδικα, η ανώτατη ποινή που δύναται να εκτίσει καθένας από τους παραπάνω είναι πέντε (5) έτη.

Το Δικαστήριο έκρινε αθώους τα μέλη του κατώτερου ελληνικού πληρώματος που εκτελούσαν εντολές ανωτέρων τους.

Είναι βέβαιο ότι οι καταδικασθέντες θα ασκήσουν έφεση κατά της απόφασης, η οποία (έφεση) έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα.

 

Στα τέλη Νοεμβρίου 2019 η Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά άσκησε ποινικές διώξεις κατά μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΝΕΚ και κατά ορισμένων μελών του πληρώματος του πλοίου NORMAN ATLANTIC για τη ναυτική τραγωδία της 28/12/2014. Οι κατηγορίες αφορούν, μεταξύ άλλων, τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και εμπρησμού από αμέλεια από τον οποίο προέκυψε κίνδυνος για πράγματα και ανθρώπους.

Είχε προηγηθεί διάταξη της Εισαγγελίας Πειραιά με την οποία είχε αποφασισθεί να μην ασκηθεί ποινική δίωξη κατά των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων των εταιρειών – μελών της κοινοπραξίας (πέραν της ΑΝΕΚ) που εξέδωσε τα εισιτήρια για το συγκεκριμένο δρομολόγιο,  και να απόσχει από την άσκηση ποινικής δίωξης κατά μελών του πληρώματος Ιταλικής υπηκοότητας, λόγω των εκκρεμών ποινικών διαδικασιών στην Ιταλία.

Η συζήτηση της υπόθεσης έχει προσδιοριστεί για την 09/04/2020, και αναμένεται να κληθούν για να καταθέσουν κατά την ακροαματική διαδικασία ως μάρτυρες μέλη του πληρώματος του NORMAN ATLANTIC καθώς και πολλοί εκ των διασωθέντων επιβατών και συγγενείς επιβατών που έχασαν την ζωή τους κατά το τραγικό ατύχημα. Εφόσον η δίκη ξεκινήσει κατά την ανωτέρω δικάσιμο, αναμένεται να διαρκέσει αρκετά και να συνεχισθεί σε άλλες ημερομηνίες που θα ορισθούν από το Δικαστήριο.

Στα τέλη Νοεμβρίου 2019 η Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά άσκησε ποινικές διώξεις κατά μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΝΕΚ και κατά ορισμένων μελών του πληρώματος του πλοίου NORMAN ATLANTIC για τη ναυτική τραγωδία της 28/12/2014. Οι κατηγορίες αφορούν, μεταξύ άλλων, τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και εμπρησμού από αμέλεια από τον οποίο προέκυψε κίνδυνος για πράγματα και ανθρώπους.

Είχε προηγηθεί διάταξη της Εισαγγελίας Πειραιά με την οποία είχε αποφασισθεί να μην ασκηθεί ποινική δίωξη κατά των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων των εταιρειών – μελών της κοινοπραξίας (πέραν της ΑΝΕΚ) που εξέδωσε τα εισιτήρια για το συγκεκριμένο δρομολόγιο,  και να απόσχει από την άσκηση ποινικής δίωξης κατά μελών του πληρώματος Ιταλικής υπηκοότητας, λόγω των εκκρεμών ποινικών διαδικασιών στην Ιταλία.

Η συζήτηση της υπόθεσης έχει προσδιοριστεί για την 09/04/2020, και αναμένεται να κληθούν για να καταθέσουν κατά την ακροαματική διαδικασία ως μάρτυρες μέλη του πληρώματος του NORMAN ATLANTIC καθώς και πολλοί εκ των διασωθέντων επιβατών και συγγενείς επιβατών που έχασαν την ζωή τους κατά το τραγικό ατύχημα. Εφόσον η δίκη ξεκινήσει κατά την ανωτέρω δικάσιμο, αναμένεται να διαρκέσει αρκετά και να συνεχισθεί σε άλλες ημερομηνίες που θα ορισθούν από το Δικαστήριο.

1. ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΚΗ

Κατά την διαδικασία στο Δικαστήριο του Μπάρι στην Ιταλία 29-31 Οκτωβρίου 2019 ολοκληρώθηκαν τα διαδικαστικά-δικονομικά-προδικαστικά ζητήματα και ενστάσεις. Ο Δικαστής όρισε ως ημερομηνία έναρξης της ουσιαστικής ποινικής δίκης την 26 Φεβρουαρίου 2020.

2. ΑΣΤΙΚΗ ΔΙΚΗ για τις αποζημιώσεις των θυμάτων

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που όρισε το Δικαστήριο του Μπάρι για τις απαιτήσεις των θυμάτων που εκπροσωπούνται από το γραφείο μας, κατατέθηκαν έγγραφες προτάσεις και αποδεικτικό υλικό στις 30.9.2019 (Prima Memoria autorizzata ex art. 183, VI comma c.p.c), και στις 30.10.2019 (Seconda Memoria autorizzata ex art. 183, VI comma c.p.c). Στις 19.11.2019 θα κατατεθούν οι τελευταίες έγγραφες προτάσεις από όλα τα διάδικα μέρη, ενάγοντες και εναγόμενους, με συμπληρωματικούς ισχυρισμούς και αντικρούσεις των ισχυρισμών των αντιδίκων. Στην συνέχεια θα κλείσει ο φάκελλος στο Δικαστήριο. Η δικάσιμος έχει ορισθεί για τις 12 Φεβρουαρίου 2020 στο Tribunale di Bari, Sezione III civile.

Το Γραφείο Παυλάκης – Μόσχος & Συνεργάτες με χαρά ανακοινώνει την έναρξη στενής συνεργασίας με το πρωτοπόρο δικηγορικό γραφείο MOLONEY & CO. SOLICITORS, που εξειδικεύεται στην διεκδίκηση και υπεράσπιση των δικαιωμάτων θυμάτων ατυχημάτων στην Ιρλανδία. Η συνεργασία των δύο γραφείων μας έχει στόχο την παροχή εξειδικευμένων νομικών υπηρεσιών και προστασίας σε:

  • Ιρλανδούς τουρίστες ή επαγγελματίες για ζημίες τους από ατυχήματα κατά την διάρκεια ταξιδίου ή διαμονής τους στην Ελλάδα
  • Έλληνες τουρίστες ή επαγγελματίες για ζημίες τους από ατυχήματα κατά την διαμονή τους στην Ιρλανδία

Η Σιλίνα Παυλάκη και ο Χρήστος Μόσχος εκπροσώπησαν το γραφείο Παυλάκης-Μόσχος & Συνεργάτες στο συνέδριο Τροχαίων και Τουριστικών Ατυχημάτων της PEOPIL στην Φρανκφούρτη της Γερμανίας στις 9 και 10 Μαΐου 2019.

Norman Atlantic - 060519Την Δευτέρα 6 Μαΐου 2019 ξεκίνησε στο δικαστήριο του Μπάρι, στο Bitonto της Ιταλίας, η ποινική δίκη με κατηγορούμενους τριάντα δύο (32) φυσικά και νομικά πρόσωπα, για το τραγικό ναυτικό ατύχημα της πυρκαγιάς στο ro-ro Norman Atlantic. Κατά την ανωτέρω ημερομηνία έγιναν οι επίσημες δηλώσεις παράστασης πολιτικής αγωγής των θυμάτων στο Δικαστήριο. Το δικηγορικό  γραφείο Παυλάκη – Μόσχου & Συνεργατών συμμετέχει στην ποινική δίκη για λογαριασμό των εκπροσωπουμένων από το γραφείο μας θυμάτων.

Κατά την ίδια ανωτέρω δικάσιμο, οι Ιταλοί δικηγόροι που εκπροσωπούν την ομάδα των πελατών μας, Avvocato Stefano Bertone και Avvocato Marco Bona, υπέβαλαν προφορική και έγγραφη αίτηση προς τον Δικαστή να διατάξει την συνέχιση της απαγόρευσης απόπλου του πλοίου Norman Atlantic από το λιμάνι του Μπάρι, για την περίπτωση που παρουσιασθεί ανάγκη να εξετασθεί και πάλι κάποιο στοιχείο του πλοίου επί τόπου, παρά το γεγονός ότι έχουν ολοκληρωθεί λεπτομερείς έρευνες και αυτοψία του πλοίου επανειλημμένως από εμπειρογνώμονες. Ο Εισαγγελέας του Μπάρι υποστήριξε το αίτημά μας, όπως επίσης στην συνέχεια έπραξαν και άλλοι δικηγόροι θυμάτων, με δηλώσεις τους προς τον Δικαστή που ακολούθησαν. Αναμένεται απόφαση του Δικαστή για το θέμα αυτό.Norman Atlantic - Bitonto Court - 060519

Η συνέχιση της διαδικασίας ορίσθηκε για την 21η Μαΐου 2019. Κατά την ημερομηνία αυτή αναμένεται να γίνει  η υποβολή ενστάσεων και δηλώσεων από τους κατηγορούμενους.

Μετά το πέρας των προδικαστικών αυτών θεμάτων της ποινικής δίκης, θα συγκροτηθεί πλέον το Τριμελές Ποινικό Δικαστήριο και θα εισέλθει στην ουσία της ποινικής δίκης,  σε μελλοντική ημερομηνία που θα καθορισθεί από το ίδιο το Δικαστήριο.

Παράλληλα συνεχίζεται η αστική δίκη όπου εκδικάζεται η αγωγή των 102 εναγόντων που αποτελούν την ομάδα μας κατά της ιδιοκτήτριας και της εφοπλίστριας του Norman Atlantic, της ναυλώτριας ΑΝΕΚ, του νηογνώμονα RINA που παρακολουθούσε και πιστοποιούσε το πλοίο, και του ναυπηγείου που κατασκεύασε το πλοίο, με σοβαρά, σύμφωνα με τους τεχνικούς μας, ελαττώματα που προκάλεσαν την πυρκαγιά και δεν επέτρεψαν τον έλεγχο της. Ο σκοπός της αστικής δίκης είναι η επιδίκαση αποζημίωσης στα θύματα, τόσο επιζώντες όσο και οικογένειες θανόντων επιβατών. Οι δύο δίκες, η ποινική και η αστική, προχωρούν παράλληλα, και παριστάμεθα για λογαριασμών των πελατών μας και στις δύο διαδικασίες.