Σχεδόν δύο εβδομάδες μετά τη φονική φωτιά που ξέσπασε στο γκαράζ και επεκτάθηκε στην συνέχεια στο υπόλοιπο επιβατηγό – οχηματαγωγό NORMAN ATLANTIC, υψηλές θερμοκρασίες και πυκνός καπνός εξακολουθούν να εμποδίζουν τις αρμόδιες αρχές που διεξάγουν την διερεύνηση του τραγικού συμβάντος να εισέλθουν στα κατώτερα τμήματα του πλοίου και στο γκαράζ. Έχει βεβαιωθεί πλέον ότι έντεκα επιβάτες είναι νεκροί, ενώ στα θύματα προστέθηκαν και δύο Αλβανοί μέλη του πληρώματος ρυμουλκού, οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους κατά τις επιχειρήσεις διάσωσης. Περίπου 15 επιβάτες παραμένουν αγνοούμενοι, εννέα εκ των οποίων ´Ελληνες. Οι Αρχές εκφράζουν φόβους ότι ενδέχεται να εντοπισθούν θύματα σε οχήματα στο γκαράζ. Έξη άνθρωποι, ο πλοίαρχος, τρία μέλη του πληρώματος, ο νόμιμος εκπρόσωπος των πλοιοκτητών και της ναυλώτριας εταιρείας, ανακρίνονται από τις ιταλικές αρχές για πολλαπλά εγκλήματα, όπως ανθρωποκτονία εξ αμελείας, πρόκληση πυρκαϊάς και άλλα.

Η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου διέταξε προκαταρκτική εξέταση που διεξάγεται από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιώς προκειμένου να διακριβωθεί εάν έχουν διαπραχθεί τα εγκλήματα της παρακώλυσης συγκοινωνιών με συνέπεια την απώλεια ανθρώπινης ζωής και θέση ανθρώπων σε κίνδυνο και της πρόκλησης φωτιάς. Οι ανακριτικές Αρχές του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιώς θα εξετάσει και θα διερευνήσει τις επιθεωρήσεις του πλοίου και την συμμόρφωσή του προς τους διεθνείς κανονισμούς που διέπουν τα ζητήματα της προστασίας κατά της φωτιάς και των σωστικών μέσων και διαδικασιών. Στις 3 Ιανουαρίου 2015 εμπειρογνώμονες της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων (ΕΛΥΔΝΑ – πρώην ΑΣΝΑ: Ανώτατο Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων) μετέβησαν στο Μπρίντιζι της Ιταλίας για κοινή έρευνα με τις αντίστοιχες Ιταλικές Αρχές. Στις 6 Ιανουαρίου 2015 αξιωματικός της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας μετέβη επίσης στο Μπρίντιζι της Ιταλίας, κατ’ αίτηση του ΕΛΥΔΝΑ, για να συνδράμει στην έρευνα.

Το NORMAN ATLANTIC ρυμουλκήθηκε στο Μπρίντιζι στις 2 Ιανουαρίου 2015, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα. Οι Ιταλικές αρχές διερεύνησης εξετάζουν την πιθανότητα της περαιτέρω ρυμούλκησης του πλοίου στο ιταλικό λιμάνι του Μπάρι, καθώς αυτό θα διευκόλυνε την έρευνα και την επιθεώρησή του για να διαλευκανθούν τα αίτια της πρωτοφανούς ναυτικής αυτής τραγωδίας. Οι Ελληνικές και οι Ιταλικές Αρχές αποφάσισαν να μην χρησιμοποιηθεί υγρό άζωτο για τον περιορισμό της θερμοκρασίας, αλλά αντ’ αυτού να προχωρήσουν σε ψεκασμό με νέφος νερού στο εσωτερικό του κουφαριού του NORMAN ATLANTIC. Οι επιχειρήσεις θα ξεκινήσουν την Παρασκευή το πρωί, 9 Ιανουαρίου 2015, με την ελπίδα ότι το Σάββατο θα καταφέρουν οι πυροσβέστες και οι εμπειρογνώμονες να μπούν στο εσωτερικό του πλοίου και ιδίως στο κύριο γκαράζ του, και να αρχίσουν λεπτομερή διερεύνηση για διακριβωθεί εάν τυχόν υπάρχουν λείψανα νεκρών επιβατών, να αναγνωρισθούν και ταυτοποιηθούν, ιδίως αγνοουμένων οδηγών φορτηγών, οι οποίοι ενδέχεται να παγιδεύτηκαν στα οχήματά τους όταν ξέσπασε η φωτιά.

Το δικηγορικό γραφείο ΠΑΥΛΑΚΗΣ – ΜΟΣΧΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ, με γραφεία στο ναυτιλιακό κέντρο του Πειραιά, έχουν πολύχρονη εμπειρία και εξειδικευμένη γνώση στον χειρισμό τέτοιων ναυτικών ατυχημάτων και έχουν εκπροσωπήσει θύματα, διασωθέντες επιβάτες καθώς και οικογένειες θανόντων επιβατών, σε ναυτικές τραγωδίες όπως το EXPRESS SAMINA, SEA DIAMOND, ΚΩΣΤΑΚΟΣ, κ.α. , καθώς και από ατυχήματα σε εμπορικά πλοία (όπως πολυπρόσωπο ατύχημα με πυρκαγιά στο AEGEAN WIND, KEPHI, ΛΥΜΠΕΡΙΟΣ, KARAM I) και επιπλέον, συμμετέχοντας ως μέλη στο διεθνές δίκτυο εξειδικευμένων δικηγόρων ατυχημάτων GLOBAL JUSTICE NETWORK, οι οποίοι έχουν χειρισθεί αντίστοιχες υποθέσεις ναυτικών ατυχημάτων (όπως από το COSTA CONCORDIA), έχει ήδη εξουσιοδοτηθεί από διασωθέντες επιβάτες και οικογένειες θανόντων στο NORMAN ATLANTIC  και ενεργούν για την προάσπιση και επιδίωξη των δικαιωμάτων τους από την τραγωδία αυτή, καθώς και για την νόμιμη συμμετοχή και παράστασή τους στις ανακριτικές και ποινικές διαδικασίες που ήδη εκκρεμούν και όσες ακολουθήσουν. Απεσταλμένοι μας μετέβησαν στο Μπάρι της Ιταλίας και σε συνεργασία με Ιταλούς δικηγόρους του GLOBAL JUSTICE NETWORK παρακολουθούν στενά τις έρευνες και διαδικασίες εκεί.

Οι ολοένα αυξανόμενες λεπτομερείς αναφορές και περιγραφές σχετικά με τα γεγονότα και όσα διαδραματίσθηκαν, δεν αφήνουν περιθώρια αμφιβολίας ότι η τραγωδία του NORMAN ATLANTIC ήταν αποτέλεσμα σοβαρότατων παραβάσεων του διεθνούς ναυτικού δικαίου, των διεθνών κανονισμών για την ασφάλεια πλοίου και επιβαινόντων και ιδίως για την προστασία και ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Τόσο οι επιβάτες και τα μέλη του πληρώματος που διασώθηκαν από την περιπέτεια αυτή, όσο και οι οικογένειες των άτυχων θανόντων επιβατών ή εκείνων που ακόμα θεωρούνται αγνοούμενοι, με αποτέλεσμα να παρατείνεται το μαρτύριο που περνούν οι συγγενείς τους, έχουν σημαντικότατα δικαιώματα για αποζημίωση. Ο νόμος προβλέπει ότι η αποζημίωση αυτή θα καλύπτει όχι μόνο την οικονομική ζημία, δηλαδή αξία απωλεσθέντων πραγμάτων, απώλεια συντήρησης σε περίπτωση θανάτου προσώπου που διέτρεφε την οικογένειά του, απώλεια αποδοχών για διασωθέντες που δεν μπόρεσαν να επανέλθουν αμέσως στην δουλειά τους κλπ, αλλά και – κυρίως – την ηθική βλάβη και ψυχική οδύνη όλων αυτών των προσώπων, για την απερίγραπτη ταλαιπωρία που πέρασαν και για τους συγγενείς των άμοιρων θανόντων για την απώλεια του αγαπημένου τους ανθρώπου.

Οι αξιώσεις τους βασίζονται κατά κύριο λόγο στον Κανονισμό 392/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου[1], που ενσωμάτωσε και επέβαλε την ευρεία εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης των Αθηνών για την ευθύνη των μεταφορέων που εκτελούν θαλάσσιες μεταφορές επιβατών, σε περίπτωση ατυχήματος. Η νομοθεσία αυτή προβλέπει σε ορισμένες περιπτώσεις κάποια όρια στις αποζημιώσεις, τα οποία όμως μπορούν να ξεπερασθούν και να διεκδικηθεί απεριόριστη αποζημίωση εάν αποδειχθούν και θεμελιωθούν πολύ σοβαρού βαθμού ευθύνες του θαλάσσιου μεταφορέα.

Εν όψει αυτού είναι σημαντικό για τα θύματα της τραγωδίας του NORMAN ATLANTIC:

  • να μην σπεύσουν να δεσμευθούν δηλώνοντας ή υπογράφοντας οποιοδήποτε έγγραφο που να αφορά τις απαιτήσεις τους έναντι του πλοιοκτήτη, του ναυλωτή, των ασφαλιστών και άλλων προσώπων που σχετίζονται με το πλοίο NORMAN ATLANTIC,
  • να απευθυνθούν και να αναθέσουν τον χειρισμό της υπόθεσής τους σε εξειδικευμένους σε ναυτικά ατυχήματα δικηγόρους που έχουν γνώση της διεθνούς ναυτιλιακής νομοθεσίας, νομολογίας και πρακτικής και εξειδίκευση σε αυτά ακριβώς τα ατυχήματα, οι οποίοι θα είναι σε θέση, με την βοήθεια συνεργατών τους τεχνικών εμπειρογνωμόνων, να μελετήσουν και να θεμελιώσουν τις βαρειές ευθύνες των πλοιοκτητών, ναυλωτών και εν γένει των υπευθύνων για το πλοίο, ώστε να μην τους επιτραπεί να επικαλεσθούν όρια αποζημιώσεων και περιορισμούς.

Τα θύματα της ναυτικής τραγωδίας του NORMAN ATLANTIC είναι σκόπιμο να συντάξουν έγγραφες καταστάσεις με τις απωλεσθείσες αποσκευές και λοιπά πράγματα που είχαν μαζί τους και έχασαν στο πλοίο και να συγκεντρώσουν κάθε έγγραφο ή αποδεικτικό στοιχείο το οποίο ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί για την απόδειξη των ζημιών και της βλάβης που υπέστησαν, τόσο υλικής όσο και σωματικής και ψυχικής.

* Για περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με το ισχύον νομικό καθεστώς σχετικά με την ευθύνη του θαλάσσιου μεταφορέα για ζημίες επιβατών και αποσκευών τους βλ. εισήγηση της δικηγόρου μας Σιλίνας Παυλάκη-Μόσχου στο ετήσιο Συνέδριο της Πανευρωπαϊκής Οργάνωσης Δικηγόρων Ατυχημάτων (PEOPIL) στην Μάλαγα της Ισπανίας τον Σεπτέμβριο 2013 (PowerPoint – pdf ).